Statut „Stowarzyszenia Pomocy Chorym na GIST”
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę „Stowarzyszenie Pomocy Chorym na GIST” zwane dalej Stowarzyszeniem. Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
§ 2
Stowarzyszenie działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej i współdziała z organizacjami podobnego typu w Unii Europejskiej.
Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz niniejszego statutu.
§ 3
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Warszawa.
§ 4
Stowarzyszenie opiera swoja działalność na pracy społecznej członków. Do realizacji swych działań statutowych może zatrudniać pracowników.
§ 5
Stowarzyszenie może używać odznak, pieczęci czy swego logo na zasadach określonych w przepisach szczegółowych
Rozdział II
Misja, cele i sposoby działania.
§ 6
Misją Stowarzyszenia jest pomoc osobom chorym na GIST we wszystkich stadiach choroby – rozpoznanie, leczenie i rekonwalescencja. Wypełnia ją poprzez wyznaczenie działań mających na celu:
- Podnoszenie świadomości w zakresie fundamentalnych praw pacjentów onkologicznych w Polsce i w Unii Europejskiej.
- Propagowanie profilaktyki chorób nowotworowych.
- Zabieganie o leczenie chorób nowotworowych, w tym GIST, zgodnie ze światowymi standardami.
- Pomoc w dostępie do opieki medycznej chorym na GIST.
- Działalność edukacyjno-szkoleniowa w zakresie GIST.
- Udział w przedsięwzięciach mających na celu udoskonalenie obowiązującego systemu opieki zdrowotnej.
Realizację powyższego Stowarzyszenie osiąga poprzez:
- Współpracę z ośrodkami klinicznymi leczącymi chorych na GIST.
- Współdziałanie z władzami, instytucjami i organizacjami wspierającymi działalność Stowarzyszenia.
- Udostępnianie chorym na GIST możliwie pełnych informacji o źródłach danych o GIST, w tym własna działalność publicystyczna (biuletyny, poradniki, ulotki itp.), niezbędnych w procesie leczenia i rekonwalescencji chorych na GIST.
- Organizowanie przedsięwzięć umożliwiających przedstawianie opinii i propozycji chorych na GIST w zakresie systemu polityki zdrowotnej w Polsce i w Unii Europejskiej, w tym występowanie z wnioskami i petycjami do Sejmu RP, Parlamentu Europejskiego, Ministerstwa Zdrowia oraz innych instytucji odpowiedzialnych za ochron e zdrowia.
- Współpracę z instytucjami, stowarzyszeniami i fundacjami działającymi w UE na rzecz walki z nowotworami.
- Organizowanie szkoleń i spotkań chorych na GIST ze specjalistami zajmującymi się problematyką nowotworową i GIST.
- Udział w imprezach organizowanych na rzecz walki z chorobami nowotworowymi.
- Promowanie wiedzy o chorobie i najnowszych sposobach profilaktyki, diagnostyki, leczenia oraz rekonwalescencji.
- Inicjowanie akcji związanych z wykrywaniem chorób nowotworowych, w tym GIST.
- Organizowanie grup wsparcia i samopomocy.
§ 7
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
§ 9
Rodzaje członkostwa:
- zwyczajne
- wspierające
- honorowe
§ 10
- Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna chora na GIST posiadająca zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która zgłosi swój udział w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna, instytucja lub organizacja, która zadeklaruje chęć współpracy. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Stowarzyszenia, która wniosła wkład w rozwój idei i realizację celów statutowych Stowarzyszenia.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd Stowarzyszenia na podstawie pisemnej deklaracji.
- Tytuł członka honorowego nadaje Walne Zebranie członków na wniosek Zarządu zwykłą większością głosów.
§ 11
- Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:
– czynnego i biernego prawa wyborczego w wyborach do władz Stowarzyszenia;
– uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków;
– kształtowania i realizacji programu Stowarzyszenia;
– wyrażania opinii w kwestiach dotyczących działalności Stowarzyszenia;
– uczestniczenia w pacach Stowarzyszenia;
– korzystania ze świadczeń i pomocy Stowarzyszenia.
- Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
– przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
– regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.
- Członek wspierający posiada wszelkie prawa i obowiązki przysługujące członkowi zwyczajnemu z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego.
- Członek honorowy Stowarzyszenia ma wszystkie uprawnienia przysługujące członkom zwyczajnym za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego i obowiązku uiszczania składek.
§ 12
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
– skreślenia – w przypadku:
– dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
– śmierci członka,
– utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
– nieuiszczanie składek członkowskich – minimum w okresie 2 lat;
– wykluczenia – w wyniku:
– nieprzestrzegania postanowień statutowych, uchwał, regulaminów;
– nieuczestniczenia w pracach Stowarzyszenia przez minimum rok;
– prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego, orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych;
– pozbawienia członkostwa honorowego w drodze uchwały Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia.
- Decyzję o skreśleniu lub wykluczeniu musi poprzedzić pisemne powiadomienie członka o rozpoczęciu wobec niego działań w tym zakresie. Podjęcie decyzji, zarówno Walnego Zgromadzenia jak Zarządu, może nastąpić w terminie nie krótszym niż 60 dni od daty wysłania powiadomienia.
- Zarząd zobowiązany jest zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu z listy członków Stowarzyszenia podając przyczyny oraz informując o przysługującym prawie wniesienia odwołania do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Zapis ten dotyczy także osób, którym odmówiono prawa członkostwa.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna
§ 13
- Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zgromadzenie Członków
2) Zarząd
3) Komisja Rewizyjna
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej wynosi 3 lata
- W przypadku wystąpienia wakatu w trakcie kadencji skład osobowy władz jest uzupełniany w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
Walne Zgromadzenie
§ 14
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia
- W Walnym Zgromadzeniu biorą udział:
– członkowie zwyczajni z głosem stanowiącym;
– członkowie wspierający oraz członkowie honorowi z głosem doradczym;
– zaproszeni goście.
- Dopuszcza się udział w Walnym Zgromadzeniu Pełnomocników Członków Zwyczajnych, których pełnomocnictwa mogą dotyczyć udziału w głosowaniach – adekwatnie do zakresu otrzymanego pełnomocnictwa.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
§15
- Walne Zgromadzenie może mieć charakter zwyczajny lub nadzwyczajny.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje się raz w roku, nie później jak 25 czerwca.
- O miejscu i terminie oraz proponowanym porządku obrad Zarząd informuje członków Stowarzyszenia przez umieszczenie powiadomienia na stronie internetowej (www.gist.pl oraz facebooku) oraz drogą telefoniczną i mailową.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może odbywać się w każdym terminie.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd:
– z własnej inicjatywy;
– na żądanie Komisji Rewizyjnej;
– na żądanie co najmniej 50% członków zwyczajnych.
- Walne Zgromadzenie obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu.
§16
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- Określenie głównych kierunków działania Stowarzyszenia.
- Uchwalenie zmian Statutu.
- Wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia, w tym uchwalenie absolutorium władzom Stowarzyszenia
- Ustalanie wysokości składek członkowskich uraz ulg i zwolnień od tych składek.
- Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze.
- Rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich i od uchwał Zarządu.
- Podejmowanie uchwało przynależności do innych organizacji.
- Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przekazanie jego majątku.
- Podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
Zarząd
§ 17
- Zarząd jest naczelną władzą Stowarzyszenia. Kieruje on całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków i reprezentuje je na zewnątrz.
- Zarząd składa się z minimum trzech osób, w tym Prezesa, którego wybiera spośród swoich członków na pierwszym posiedzeniu po wyborach.
- Prezes:
– reprezentuje Stowarzyszenie;
– kieruje pracami Zarządu;
– przygotowuje projekty porządku obrad Walnego Zgromadzenia;
– koordynuje pracę członków i wolontariuszy Stowarzyszenia;
– przewodniczy posiedzeniom Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące
- Do prowadzenia posiedzenia Prezes może upoważnić dowolnego członka Zarządu.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równości głosów decyduje głos prowadzącego posiedzenie.
§ 18
Do zakresu działania Zarządu należy:
- Realizowanie celów Stowarzyszenia oraz uchwał Walnego Zebrania Członków;
- Określanie szczegółowych kierunków działania;
- Opracowywanie planów realizacji zadań statutowych w powiązaniu z aktualną sytuacją finansową Stowarzyszenia.
- Sprawowanie nadzoru nad majątkiem Stowarzyszenia.
- Powoływanie zespołów do realizacji bieżących działań
- Zwoływanie Walnych Zgromadzeń
- Podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich (przyjmowanie, skreślanie)
- Prowadzenie dokumentacji członkowskiej
- Wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Stowarzyszenia
- Przedstawianie wymaganych prawem dokumentów, sprawozdań
- Uaktualnianie danych o Stowarzyszeniu w Krajowym Rejestrze Sądowym
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu
- Ustalenie wzoru deklaracji członkowskich
- Ustalenie wzoru odznaki i legitymacji członkowskiej
- podejmowanie decyzji o warunkach zatrudniania w Stowarzyszeniu
- Rozpatrywanie sporów powstałych na tle działalności Stowarzyszenia
§ 19
W wyniku rozpatrywania sporów Zarząd może nakładać na członków następujące kary:
- upomnienie
- skreślenie lub wykluczenie ze Stowarzyszenia
- skierowanie do Walnego Zebrania Członków wniosku o pozbawienie tytułu członka honorowego
Od decyzji Zarządu w sprawie kar przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 30 dni od daty dostarczenia odpisu orzeczenia o karze. Odwołanie kieruje się na adres Zarządu
Komisja Rewizyjna
§ 20
- Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 osób. Komisja Rewizyjna konstatuje się na pierwszym posiedzeniu po wyborach wybierając spośród swoci członków:
– Przewodniczącego
– Zastępcę Przewodniczącego
– Sekretarza
- Komisja Rewizyjna odbywa posiedzenie przynajmniej dwa razy w okresie swej kadencji. Jej posiedzenia zwołuje przewodniczący. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu.
§ 21
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia;
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli;
- żądanie zwołania posiedzenia Zarządu lub Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się Zarządu z jego statutowych obowiązków;
- składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosku o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia;
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§ 22
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
Rozdział V
Majątek i fundusze
§ 23
Majątek Stowarzyszenia mogą stanowić nieruchomości, ruchomości i fundusze
§ 24
- Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
– składki członkowskie,
– darowizny, zapisy i spadki,
– dotacje;
– ofiarność publiczna.
- Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Dla nowo przyjętych członków wysokość pierwszej składki jest proporcjonalnie do czasu ich członkostwa w danym roku. Jej wpłata powinna nastąpić w ciągu dwóch tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być bezzwłocznie przekazane na to konto.
- Cały dochód Stowarzyszenie przeznacza na działalność statutową.
- Zabrania się:
– udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo są w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”;
– przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
– wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji;
– zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 25
Do zaciągania zobowiązań majątkowych przekraczających kwotę 10.000 PLN wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie. Poniżej tej kwoty wymagany jest podpis jednego z członków Zarządu. Do reprezentacji Stowarzyszenia upoważniony jest jednoosobowo każdy z członków Zarządu.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 26
- Uchwały w sprawie zmian statutu i rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków bezwzględną większością góosów przy co najmniej połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
- Uchwalenie zmian Statutu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem Walnego Zgromadzenia wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały uprzednio umieszczone w porządku obrad Walnego Zgromadzenia.
- Walne Zebrani Członków po podjęciu uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w Statucie, mają zastosowanie przepisy Ustawy o Stowarzyszeniach.